Klachtenregeling
Als diëtisten doen wij er alles aan om goede zorg te verlenen. Indien u toch een klacht heeft, dan leest u hier de stappen die u kunt volgen.
Waarover kunt u een klacht indienen?
Een klacht kan betrekking hebben op de zorgverlening, maar ook op de dienstverlening of organisatie van de praktijk.
Procedure
Indien u een klacht heeft, verzoeken wij u om dit eerst met ons te bespreken. Het is goed mogelijk dat wij niet beseffen dat u ontevreden bent en waarover. Zo kan er sprake zijn van een misverstand. Samen kunnen we in een gesprek overleggen hoe de klacht is ontstaan, en leidt dit vaak al tot een oplossing.
Mochten wij u in een gesprek geen of niet voldoende oplossing bieden, of is er een goede reden om geen gesprek aan te willen gaan? Dan kunt u terecht bij het Klachtenloket Paramedici. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U dient uw klacht via een online formulier in te dienen. Binnen twee weken krijgt u van de klachtenfunctionaris een reactie op uw ingediende klacht. Uiterlijk binnen zes weken zullen wij onze reactie/oplossing moeten aangeven over de geuite klacht.
Wet Wkkgz
Vanaf 1 januari 2017 zijn de regels voor het indienen van een klacht over uw zorgaanbieder gewijzigd. Dit is geregeld in de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg verplicht zorgaanbieders tot:
- het hebben van een klachtenregeling;
- het aanbieden van een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
- aansluiting bij een Geschilleninstantie.
Heeft u een klacht over of een geschil met een paramedicus, dan moet de zorgaanbieder u informeren over wat u kunt doen als u ontevreden bent over de geleverde zorg.